Pieleen mennyt mediaviestintä – älä tee tätä virhettä, jos tavoitteenasi on ansaittu medianäkyvyys

Lataa medianäkyvyys-opas
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Pieleen mennyt mediaviestintä – älä tee tätä virhettä, jos tavoitteenasi on ansaittu medianäkyvyys. Yksi klassinen virhe, jonka yrittäjät ja yritykset tekevät pitchatessaan medioille on seuraava: He puhuvat vain yrityksen tuotteista ja palveluista, jolloin lopputulos on mainosmainen.

 

Toimittajien meilit tursuavat avaamattomista lehdistötiedotteista

 

Kuten todennäköisesti tiedät, toimittajien sähköpostilaatikot tursuavat tiedotteista ja pitchauksista – ja valtaosassa niistä kerrotaan yrittäjän tai yrityksen tuotteista ja palveluista. Ainakin omasta puolestani voin sanoa, että vastaanotan harvoin tiedotteita, joiden pääosassa EI olisi yrityksen uusi mallisto tai tuote. Moni tiedote on mainosmainen, jolloin se ei useinkaan herätä niin paljon kiinnostusta kuin ajankohtainen ilmiö tai tarina, jolla on myös yhteiskunnallista merkitystä. Hyvä mediaviestintä on muutakin kuin yrityksen palveluiden tai tuotteiden katalogin esittelyä.

 

Ja sanottakoon myös se, että mediat tekevät haastatteluja ja kirjoittavat juttuja harvoin pelkistä tuotteistasi tai palveluistasi. Sitä varten on mainokset. Ja se on täysin eri asia kuin ansaittu medianäkyvyys. Ansaittua, journalistista ja orgaanista medianäkyvyyttä ei saa pelkällä rahalla – vaan siksi, että aihe on myös journalistin näkökulmasta mediahuomion arvoinen. Tämä kannattaa huomioida, kun tekee mediaviestintää.

Mediaviestintä

Mediaviestintä 2.0 – tarina, uusi näkökulma ja ajankohtaiset ilmiöt avaavat ovet ansaittuun medianäkyvyyteen

 

Jos avaat lehden tai verkkomedian, kuuntelet radiota tai katsot telkkaria, tulet huomaamaan, ettei juuri kukaan puhu tai kirjoita siitä, miten hieno uusi tuote tai palvelu sinulla ja yritykselläsi on. Tästä huolimatta monet yrittäjät ja yritykset puhuvat vain tuotteistaan ja palveluistaan tiedotteissaan ja mediapitchauksissaan, eivätkä lainkaan itsestään ja tarinastaan. Vaikka sehän se on kaikkein herkullisin asia!

 

Kuka sinä olet? Miksi yrityksesi on olemassa? Mihin aiheeseesi liittyvään ajankohtaiseen ilmiöön voisit yrittäjänä ottaa kantaa? Miten sinä olet päätynyt nykypisteeseen? Mitä yhteiskunnallista merkitystä sinulla ja yrityksellänne on?

 

Mediat ja toimittajat haluavat tehdä juttuja kiinnostavista ihmisistä, tarinoista ja ilmiöistä! Sillä ne ovat aina tuhat kertaa kiinnostavampia ja tärkeämpiä myös journalistisesta näkökulmasta kuin pelkkä uusi tuote tai palvelu.

 

Kun pitchasin medioille oman tarinani siitä kuinka varhaiskasvatuksen opettajasta tuli media- ja viestintäalan yrittäjä ilman alan koulutusta, kokemusta ja verkostoja, juurikin tarina oli syy, miksi siihen tartuttiin useaan otteeseen.

 

Jos olisin sanonut pitchauksessani, että olen yrittäjä ja tarjoan tätä ja tuota, olisiko siihen tartuttu? Ei tietenkään. Jos siis haluat lehtien sivuille jutun tuotteistasi, osta mainostilaa ja varaudu pulleaan lompakkoon. 🙂

 

Jos taas haluat orgaanista ja ansaittua näkyvyyttä medioissa, joka kasvattaa tunnettuuttasi ja uskottavuuttasi, tuo sinulle uusia mahdollisuuksia, tavoittaa oikeat ihmiset ja houkuttelee heidät asiakkaiksesi, pitchaa medialle tarina, joka kiinnostaa heidän yleisöään, on ajankohtainen, erottuva, herättää tunteita ja rakentaa luontevasti sillan sinun ja bisneksesi välille.

Mediaviestintä

Hyvä mediaviestintä vie pitkälle – median avulla ajatusjohtajaksi 

 

Toinen hyvä keino nousta mediassa esille ajatusjohtajana on tarjoutua asiantuntijaksi omaa asiantuntemustasi käsitteleviin artikkeleihin ja haastatteluihin. Kun toimittajat kirjoittavat juttuja erilaisista aiheista ja ilmiöistä, he haastattelevat usein aihealueen asiantuntijaa saadakseen tärkeää lisätietoa. Tämä tarjoaa sinulle loistavan mahdollisuuden esille nousemiseen asiantuntijana medioissa, sekä saada tärkeä viestisi suuren yleisön saataville.

 

Kun lähestyt mediaa näin, tällöin kyse ei ole niinkään sinusta, tarinastasi ja yrityksestäsi – vaan siitä, millaista asiantuntemusta voit tarjota toimittajien ja medioiden käyttöön. Jos olet esimerkiksi työhyvinvoinnin asiantuntija ja olet huomannut, että tietty ilmiö työhyvinvoinnissa on pinnalla työssäsi ja yhteiskunnassa, voit tarjota tästä aiheesta artikkelia medioille ja tarjoutua itse haastateltavaksi. Tämä on loistava tapa tuoda esille asiantuntemustasi ilman, että sinun ja tarinasi täytyy olla artikkelin keskiössä.

 

Lue myös, onko lehdistötiedote paras tapa medianäkyvyyden saamiseen ja miksi medianäkyvyydestä on hyötyä yrittäjille ja yrityksille.

 

Jos haluat apua mediaviestinnässä ja medianäkyvyyden saamisessa klikkaa tästä ja bookkaa puhelu kanssani, niin katsotaan kuinka voin olla avuksi!

top

categories

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Jatka lukemista

valitse

kategoria

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Ilmoittaudu mukaan yrittäjille, asiantuntijoille ja freelancereille suunnattuun maksuttomaan koulutukseen keskiviikkona 2.2.2022 klo 18:00 – Median Superstaraksi ilman pr-budjettia!

Hyväksy