Oman osaamisen markkinointi – missä ja miten markkinoida omaa osaamista?

Oman osaamisen markkinointi
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Oman osaamisen markkinointi tuntuu monesta meistä haastavalta, sillä me suomalaiset olemme turhankin vaatimatonta kansaa. Vaatimattomuutta kuvaa hyvin Eino Leinon Laulu onnesta -runon ensimmäinen säe: “Kell´onni on, se onnen kätkeköön”.

Aivan liian usein tämä sama vaatimattomuus tulee esiin silloin, kun pitäisi alkaa kertomaan omasta ammatillisesta osaamisestaan. Omasta osaamisesta ja taidoista puhuminen nähdään usein kehuskeluna.

Vaatimattomuudella on kuitenkin rajansa. Kun huomataan, ettei asiakkaita tai työtarjouksia kuulu ja tilin saldo alkaa lähennellä pohjalukemia, on pakko muuttaa omaa toimintaa, tehdä oma osaaminen näkyväksi ja astua esiin.

Usein ensimmäisenä aletaan miettiä sitä, että mihin kaikkiin somekanaviin pitäisi tulla mukaan. Kannattaako LinkedInissä olla? Vieläkö Facebook on tarpeen vai ovatko kaikki jo siirtyneet Instagramiin tai TikTokiin? Pahimmassa tapauksessa avataan kaikki somekanavat ja aletaan roiskimaan tietoa omista palveluista tai ja omista vahvuuksista sinne ja tänne.

Tässä vaiheessa on kuitenkin aika pysähtyä miettimään sitä, että missä piilee sinun osaamisesi, vahvuutesi ja omat supervoimasi. Pystytkö itse selkeästi tunnistamaan oman osaamisesi ja vahvuutesi sekä kertomaan niistä muille? Osaatko viestiä omista vahvuuksistasi? Onko ammatillisella osaamisella ja brändilläsi selkeä punainen lanka? Näiden asioiden hallitseminen on perusta oman osaamisen markkinoinnissa onnistumiselle. On mahdotonta tuoda omia vahvuuksia esiin ja viestiä niistä kirkkaasti, jos ne ovat harmaata mössöä jo omassa päässäsikin.

On siis aika kaivaa esiin osaamisesi ydin ja oppia viestimään siitä rinta rottingilla. Sinulla on osaamista, josta kannattaa olla ylpeä! Ja kun tuot sen muillekin näkyväksi, hyviä asioita alkaa tapahtua.

Oman osaamisen tunnistaminen ja sanoittaminen on avain onnistuneeseen urakehitykseen

 

Kun itse aloitin alanvaihtoprosessini varhaiskasvatuksen opettajasta media-alan yrittäjäksi, olin ihan pihalla siitä, mikä se minun juttuni oikein on. En osannut itsekään kuvailla selkeästi mitä haluan tehdä, missä olen hyvä ja missä asioissa voin auttaa muita. En osannut lainkaan tunnistaa ja sanoittaa osaamistani.

Vasta löydettyäni oman osaamiseni ytimen ja opittuani tuomaan vahvuuksiani esille alkoi tapahtua. Kun sanoitin osaamiseni houkuttelevaan muotoon LinkedIn-profiiliini ja viestiä osaamisestani, aloin saada yhteydenottoja kiinnostavilta yrityksiltä, pääsin eteenpäin ja työllistyin muutamassa kuukaudessa markkinoinnin ja viestinnän tehtäviin (ja tätä ennen olin hakenut alan töitä jo pitkään tuloksetta).

Ei siis ole mitään järkeä lähteä roiskimaan sinne tänne, jos perusta oman osaamisen markkinoinnille ei ole kunnossa. Kun opit kirkastamaan brändisi ytimen ja sanoittamaan osaamisesi oikealla tavalla, unelmiesi uramahdollisuudet tulevat kyllä luoksesi. Oman osaamisen markkinointi on korvaamaton taito, jolla saat tehtyä LinkedIn-profiilistasi yhteydenottoja generoivan käyntikortin ja onnistut vakuuttamaan kohderyhmäsi myös muissa tilanteissa.

Käydään vielä lopuksi kolme konkreettista kanavaa oman osaamisen markkinointiin. Mutta muistutan (vielä kerran ;)) että ota keinot käyttöön vasta sitten kun olet löytänyt vahvuutesi ja osaat myös viestiä niistä.

3 kanavaa oman osaamisen markkinointiin 

1. Näytä osaamisesi – Luo nettisivut osaamisesi esiin tuomiselle

 

Osaamistaan ei kannata piilottaa, vaan tuoda omat vahvuudet ja taidot rohkeasti näkyville.  Jos olet yrittäjä, luo itsellesi kotisivut, jossa kerrot selkeästi palvelusi ja tuot osaamisesi ja ammattibrändisi ytimen esiin. Kerro, miten erottaudut muista – miksi juuri sinun palveluitasi tai tuotteitasi kannattaa ostaa. Laita esille myös asiakasreferenssejä.

Jos sen sijaan olet työnhakija, luo itsellesi digitaalinen portfolio. Suosittelen, että luot portfoliosi nettisivujen muotoon, sillä silloin voit helposti jakaa linkkiä portfolioosi sekä löydyt myös Googlesta.  Laita portfolioon esille esimerkiksi kirjoittamiasi blogitekstejä, sometekstejä, tekemiäsi kuvia tai mitkä ikinä ovatkaan sinun alasi työnäytteitä. Voit rakentaa portfoliosivusi esimerkiksi Squarespacella, joka on todella helppo käyttää, vaikket olisi ikinä tehnyt nettisivuja. Taidonnäytteidesi lisäksi kirjoita portfoliosivuilllesi esittely, joka vakuuttaa rekrytoijan.

2. Osallistu ammatillisiin keskusteluihin somessa

 

Omaa osaamista voi markkinoida myös osallistumalla keskusteluun erilaisissa keskusteluryhmissä sosiaalisessa mediassa. Aktiivisia ammatillisia ryhmiä löytyy erityisen paljon Facebookista, mutta myös LinkedInistä.

Kun tiedät osaamisesi ytimen, pystyt helposti osallistumaan juuri niihin keskusteluihin, joihin voit osaamisellasi tuoda mahdollisimman paljon lisäarvoa. Samalla markkinoit osaamistasi lähes huomaamatta. Keskusteluihin osallistumalla pysyt myös ajan hermolla ja saat korvaamatonta tietoa alasi uusimmista trendeistä.

3. Luo houkutteleva LinkedIn-profiili, joka tuottaa yhteydenottoja

 

LinkedIn on kanava, josta lähes jokaisen ammattilaisen tulisi tänä päivänä löytyä. Ihan ensimmäinen asia LinkedInissä on laittaa oma profiili kuntoon.  LinkedIn-profiili ei nimittäin ole mikään homehtunut CV-pankki, jota kukaan ei ikinä katso. Sen sijaan se on paikka, jossa toisten osaajien profiileita haetaan ja katsellaan varsin usein. Siksi siitä on tärkeä tehdä LinkedIn-profiilistasi sivu, jolla on tarkoitus ja tavoite.

Täydennä siis profiili huolellisesti ja huomioi kaiken aikaa, että markkinoit omaa osaamistasi houkuttelevasti, yhtenäisesti ja selkeästi.  Profiilistasi on käytävä ilmi osaamisesi ja vahvuuksiesi punainen lanka.

Voit aloittaa LinkedIn-profiilisi täydentämisen maksuttoman oppaani avulla, jossa näytän sinulle 12 askelta houkuttelevan profiilin luomiseen. Lataa opas täyttämällä alla oleva lomake!

Maksuton Linkedin-opas

”Tykkäsin oppaan selkeydestä ja ammattimaisuudesta! Omaa profiilia oli helppo päivittää oppaan askeleita seuratessa. Sain myös uusia huomiota ja kehitysehdotuksia, joita en ollut tullut aiemmin ajatelleeksi.”

– Heidi, mielen valmentaja

Loista LinkedInissä ja menesty urallasi!

Maksuton Linkedin-opas

“Tarun maksuton LinkedIn-opas olikin täydellinen apu ongelmaani! Taru on kerännyt tärkeät tärpit selkeästi ja ymmärrettävästi sellaiseen muotoon, että niiden käyttöönotto oli äärimmäisen helppoa ja kivutonta.

Oli myös ihanaa huomata, että opas kannusti myös oman ammatti-identiteetin vahvistamiseen, sillä se sisälsi kysymyksiä, joiden avulla oma missio kirkastui entisestään!

Jos sinäkin pelkäät LinkedIniä, niin tämän oppaan avulla saat taatusti pahimman paniikin kevyesti selätettyä. Odotan innolla, mitä mahdollisuuksia se minulle tuokaan.”

– Emmi, kauneusalan yrittäjä

top

categories

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Jatka lukemista

valitse

kategoria

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.