Myynti ja verkostot – miksi yrittäjän ja asiantuntijabisnesten ei kannata nojata myynnissä vain verkostoihin ja suosituksiin?

Kannattaako asiantuntijabisneksen nojata vain verkostoihin ja heidän suosituksiinsa myyntiä saadakseen? Tässä tekstissä jaan ajatuksiani tästä. 

 

Kun itse aloitin yrittäjänä, kokeilin kaikenlaisia myyntitaktiikoita – kylmäsoittoja, verkostoitumiskahveja, myyntimeilejä jne. Huomasin kuitenkin nopeasti, että helpoiten kauppaa tuli tuttujen ja heidän tuttujensa kautta.

 

Hienoa – nyt siis vain odottelemaan, että lisää kauppaa rantautuu ovelle verkostojen voimalla. 

 

Arvaat varmaan, että niin se ei ihan mennyt. Ja parhaat myyntitulokset ovat tulleet sekä minulle että asiakkailleni systemaattisuudella ja perusasioita tekemällä. 

 

Verkostot toimivat, mutta niiden varaan ei kannata laskea

 

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että verkostot ja heidän kauttaan tulevat suositukset ovat hyvä tapa saada myyntiä. Mutta jos luulet, että pelkkä kahvilla istuminen uusien tuttavuuksien kanssa tuo automaattisesti kauppaa, tulet pettymään karvaasti. 

 

Käytin itse aikoinaan lukuisia tunteja viikoittain jutustelemalla mukavia uusien tuttavuuksien kanssa.

Usein näissä tapaamisissa kerroimme toisillemme mitä teemme ja voisiko toistemme osaamisesta olla hyötyä molemmille. Sitten nyökyteltiin ja sanottiin, että “juu, juu, kyllä varmasti ehkä voisi mahdollisesti olla!”. 

 

Nämä tapaamiset eivät koskaan johtaneet suoraan kauppaan, mutta toki niistä on myöhemmin joskus tullut myyntiä (useimmiten ei). Ja se, että myyntiä ei ole tapaamisessa, jonka tarkoitus on ollut jutustelu kahvin merkeissä, on tietysti selkeä syy siihen, miksi myyntiä ei ole tullut. 

 

Ja juuri se onkin ongelma – jos myynti jää to do -listalla pahnan pohjimmaiseksi ja ajatellaan kahvittelun hoitavan homma, myynti on takuuvarmasti huteralla pohjalla. Sillä et voi koskaan ennustaa, mahtaisiko verkostosi jäsen tarvita jotakin, missä sinun yrityksesi auttaa.

 

Verkostoja kannattaa ehdottomasti luoda (vaikka myyntiä ei ikinä niiden kautta tulisikaan, sillä sitä kautta voi saada jotain muuta arvokasta). Mutta jos myyntiin ei panosta, eikä taustalla ole toistettavaa prosessia, se näkyy suoraan tuloksessa – et voi saada 100 % tuloksia, jos panostus on 5 %.

PR PRO

Vahva brändi, verkostot tai muukaan yksittäinen toimenpide ei räjäytä myyntiä – kyse on monen asian summasta

 

Jos haluat myyntisi nojaavan verkostoihin ja suosituksiin, selvä juttu. Mutta silläkin on eronsa kahvitteletko muiden kanssa ja toivot kauppaa, versus se, että luot aktiivisesti ja systemaattisesti verkostoja potentiaalisten asiakkaiden kanssa ja teet myös myyntiä. 

 

Jos haluat myyntisi nojaavan vahvaan brändiin, mahtavaa. Mutta se tuskin tapahtuu luomalla sisältöä silloin tällöin tai sisällöillä, joissa et ikinä tee selväksi, mitä myyt, kenelle ja miksi se pitäisi ostaa.

 

Kuten olen hokenut, myynti on monen asian summa (luultavasti kaikki tässä maailmassa on). Myynnin välttely ja siihen panostamatta jättäminen ei ole ratkaisu. 

 

4 askelta alasi top-asiantuntijuuteen ja vahvaan brändiin

 

Jos tavoitteenasi on luoda vahvaa brändiä ja olla alasi top-toimija, joka houkuttelee unelma-asiakkaat luoksensa toistuvasti, seuraavat stepit kannattaa pitää mielessä!

 

1. Tarjouksesi on oltava hyvä – kenelle se on, minkä haasteen se ratkaisee ja minkä lopputuloksen se tuo asiakkaalle? Miksi se on parempi kuin muilla?

 

2. Mistä haluat olla tunnettu? Miten erottaudutte? Miten viestitte arvostanne ja vetoatte unelma-asiakkaaseeen? Miten varmistatte, että viestinne resonoi heissä?

 

3. Mikä on strategianne myyntiin ja liidien generointiin? Tiedän monta yrittäjää, joiden myynti nojaa vain verkostoihin ja mietin välillä, kuinka helposti he voisivat tuplata bisneksensä ja myyntinsä tekemällä edellä mainituista rutiinin ja toistettavan prosessin. 

 

4. PR:n ja sosiaalisen median hyödyntäminen tunnettuuden ja brändin kasvuun. Kun verkostot on koluttu ja haluat kasvaa, on aika tavoittaa uusia ihmisiä, kasvattaa luottamusta ja uskottavuutta. 

PR PRO MASTERCLASS

Jos myynti on sinusta ikävää ja ällöä, pohdi näitä

 

Jos myyntiin paneutuminen ja systemaattinen tekeminen tuntuu ikävältä ja ällöltä, pohdi seuraavia:

 

Koetko näkyväksi tulemisen pelottavaksi? Pelkäätkö kritiikkiä? Uskotko omaan palveluusi? Onko sinulle selvää, miksi asiakkaan kannattaa ostaa?

 

Myynnistä puhutaan usein ikävään sävyyn ja jostain syystä se niputetaan usein itsensä esillä nostamisen (jossa ei ole mitään pahaa), tyrkyttämisen ja epätoivoisuuden kanssa samaan kastiin.

 

Muista kuitenkin, että voit luoda oman tapasi myydä, joka tuntuu sinulle hyvältä. Mutta varmaa on se, että se vaatii säännöllisyyttä ja proaktiivisuutta!

 

Jos valmentaja tai asiantuntijabisnes, joka olet hyvä siinä mitä teet, mutta asiakkaita tulee epäsäännöllisesti ja haluat tuplata myyntisi, sekä nousta alasi top-asiantuntijaksi, laita viesti “Myynti” niin käydään läpi, olemmeko oikea taho auttamaan pääsemään tavoitteisiinne!  

top

categories

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Jatka lukemista

valitse

kategoria

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.