Millainen on hyvä LinkedIn-profiili?

Millainen on hyvä LinkedIn-profiili
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Millainen on hyvä LinkedIn-profiili?

Moni pähkäilee ja miettii, millainen on hyvä LinkedIn-profiili. Valitettavasti siihen ei voi antaa yhtä ja samaa vastausta sillä hyvä LinkedIn-profiili riippuu täysin omista uratavoitteistasi ja siitä, mitä haluat LinkedInissä saavuttaa. Onko tavoitteenasi suunnata uraasi uusille uomille, kaipaisitko kalenterisi täytettä asiakasprojektien parissa vai haluaisitko hyödyntää LinkedIniä työnhaussa tai markkinoinnissa vai onko tavoitteesi vahvan henkilöbrändin rakentaminen tai ammatillinen verkostoituminen? Olipa tavoitteesi mikä hyvänsä, pidä tuo tavoite mielessäsi koko ajan profiilia täyttäessäsi. 

Lyhyesti sanottuna: Hyvä LinkedIn-profiili on sellainen, joka edistää urahaaveidesi saavuttamista, rakentaa brändiäsi ja tuo sinun vahvuutesi esille. 

Tavoitteeseesi liittyy läheisesti myös kohderyhmä, jonka haluat profiilillasi vakuuttaa. Kohderyhmää ovat ne henkilöt, jotka voivat viedä sinua tavoitettasi kohti. Karkeasti sanottuna – jos tavoitteesi on napata työ hyvinvointialalta, hyvinvointialan yritykset ovat kohderyhmääsi, joka sinun kannattaa pitää mielessä profiilia täyttäessäsi. Silloin ei kannata pyrkiä tekemään vaikutusta kampaamoyrittäjään.

Kohderyhmän pohtiminen onkin yksi tärkeimmistä asioista, mitä voit tehdä onnistuaksesi sekä LinkedInissä että myös muissa tilanteissa, joissa sinun pitää osata sanoittaa vahvuutesi ja osaamisesi kristallinkirkkaasti. Miten edes voisit tietää, mitä sinun kannattaa sanoa, jos et tiedä edes sitä kenelle sen haluat sanoa? Kun selvennät itsellesi, kenen huomion haluat profiilillasi herättää, tulee koko prosessista paljon helpompi ja lopputuloksesta tehokkaampi.

LinkedInissä ei tarvitse pönöttää, vaan toimivinta on olla oma aito itsesi

Yllättävän usein käy niin, että LinkedIniä ajatellaan liikemiesten pelikenttänä, jossa esiinnytään puku päällä ja kaulus hieman liian kireällä. Työelämän aiheista puhutaan viileän neutraalisti sen kummempia tunteita herättämättä.

Jos ajattelet yllä olevalla tavalla, niin metsään menee niin että rysähtää. Toki en kiellä sitä, että saatat törmätä LinkedInissä liian pieniin kauluspaitoihin ja kuristaviin kauluksiin,

mutta LinkedIniin mahtuu myös paljon erilaisia ihmisiä ja monenlaisten alojen osaajat voivat ottaa siitä hyödyn irti. 

Kannattaa muistaa, että myös LinkedIn on sosiaalisen median kanava ja sielläkin pätevät samat säännöt kuin muuallakin. Ole oma aito itsesi ja anna persoonasi sekä mielipiteidesi näkyä. Moni saattaa myös pelätä oman osaamisensa esille tuomista ja arkailla ajatuksiaan, mutta pikkuhiljaa kynnys tekemiseen madaltuu, kun uskaltaa vain toimia epäonnistumisen pelosta huolimatta. 🙂

Se, miten opit sanoittamaan osaamisesi ja vahvuutesi tehokkaalla tavalla ja vieläpä niin, että se näyttää ja kuulostaa kiinnostavalta ja persoonalliselta onkin jo sitten toinen tarina. 🙂 

Seuraavaksi käyn läpi muutaman asian, jotka sinun kannattaa pitää mielessä, kun haluat luoda vahvan brändin ja hyvän LinkedIn-profiilin, joka on selkeä ja yhtenäinen alusta loppuun saakka!

Lue myös seuraavat kirjoitukset: Ärsyttääkö ja turhauttaako työnhakuprosessin vaikeus? Hyödynnä LinkedIniä työnhaussa ja vältä tyypilliset mokat! ja Loista LinkedInissä ja seuraa edistymistäsi SSI-työkalun avulla!

Kolme kysymystä, jotka auttavat sinua luomaan hyvän LinkedIn-profiilin

Kun luot tai muokkaat profiiliasi, kysy jokaisessa kohdassa itseltäsi seuraavat kysymykset:

  1. Tuoko kyseinen asia esiin arvojasi ja/tai vahvuuksiasi?

Jokaisen LinkedIn-profiilin sopukan ei tarvitse, eikä pidä julistaa arvojasi tai tuoda omia kykyjäsi esille muodolla “ilmastonmuutos pitää pysäyttää” tai “olen hiton hyvä myyjä”. Tarkoitan tällä ennemmin sitä, että asiat, jotka lisäät profiiliisi ovat linjassa ja tuovat sinua osaajana ja persoonana esille. 

Jos huomaat, että asia, jonka olet aikonut LinkedIn-profiiliisi lisätä, on turhaa tai ristiriidassa niiden arvojen kanssa, joita haluat välittää, se kannattaa jättää väliin tai muotoilla uudelleen. Sama pätee vahvuuksiin – pohdi, miten voisit ilmaista asian niin, että se tuo vahvuuksiasi esille. Jos haluat tuoda esille osaamistasi kirjoittamisen suhteen, vältä kapulakieltä ja hyödynnä luovaa ilmaisua profiilia täyttäessäsi.

  1. Puhutteleeko kyseinen seikka sinun kohdeyleisöäsi?

Tästä mainitsinkin jo tekstin alussa, mutta kerrataan. Kun luot profiiliasi tai tuunaat sitä uuteen uskoon, pidä oma kohderyhmä mielessäsi! Kiinnostaako heitä se, mitä olet juuri sanomassa? Vai viekö se huomiota pois ydinviestistäsi ja osaamisestasi? Onko esimerkiksi kaiken työkokemuksen listaaminen kannattavaa, jos se ei tuo lisäarvoa vaan tekee kokonaisuudesta sekavamman? Koita siis asettua kohdeyleisösi nahkoihin – pohdi, mitä hän haluaa LinkedIn-profiilistasi löytää ja keskity niihin asioihin. 

  1. Edistääkö kyseisen asian esiin tuominen uratavoitteitasi? 

On mahtavaa, että sinulla on paljon erilaista osaamista ja kiinnostuksen kohteita. Mutta kaikkien niiden esiintuominen ei edesauta tavoitteidesi saavuttamista. Pidä tavoitteesi siis kirkkaasti mielessä, kun haluat luoda profiilin, joka auttaa sinua saavuttamaan haluamasi. 

Jos kaipaat lisäapua LinkedIn-profiilisi kanssa, lataa maksuton opas, jossa näytän sinulle 12 askelta houkuttelevaan LinkedIn-profiilin luomiseen. Täytä tietosi alle ladataksesi oppaan tai jatka lukemista!

Tunnista osaamisesi ja brändisi ydin, ja viesti niistä LinkedInissä

Olennaista hyvän LinkedIn-profiilin luomisessa, vahvan brändin rakentamisessa ja LinkedInissä  menestymisessä onkin se, että tunnistat oman osaamisesi ja brändisi ytimen ja osaat viestiä vahvuuksiasi ja tuottamaasi lisäarvoa ulospäin. 

Huomasit varmaan miten suuri merkitys LinkedInissä onnistumisen kannalta on sillä, että tunnistat kohderyhmäsi ja osaat sanoittaa vahvuutesi oikein. Nämä asiat voivat vaikuttaa simppeleiltä, mutta tiedän, että t o d e l l a moni painii näiden asioiden kanssa, eikä sen vuoksi pääse eteenpäin.

Lataa alta maksuton oppaani, jossa kerron 12 askelta houkuttelevan LinkedIn-profiilin luomiseen. Täytettyäsi tietosi, saat oppaan heti sähköpostiisi. ♥

Maksuton Linkedin-opas

”Tykkäsin oppaan selkeydestä ja ammattimaisuudesta! Omaa profiilia oli helppo päivittää oppaan askeleita seuratessa. Sain myös uusia huomiota ja kehitysehdotuksia, joita en ollut tullut aiemmin ajatelleeksi.”

– Heidi, mielen valmentaja

Loista LinkedInissä ja menesty urallasi!

Maksuton Linkedin-opas

“Tarun maksuton LinkedIn-opas olikin täydellinen apu ongelmaani! Taru on kerännyt tärkeät tärpit selkeästi ja ymmärrettävästi sellaiseen muotoon, että niiden käyttöönotto oli äärimmäisen helppoa ja kivutonta.

Oli myös ihanaa huomata, että opas kannusti myös oman ammatti-identiteetin vahvistamiseen, sillä se sisälsi kysymyksiä, joiden avulla oma missio kirkastui entisestään!

Jos sinäkin pelkäät LinkedIniä, niin tämän oppaan avulla saat taatusti pahimman paniikin kevyesti selätettyä. Odotan innolla, mitä mahdollisuuksia se minulle tuokaan.”

– Emmi, kauneusalan yrittäjä

[themify_button link=”#lataaopas”]Lataa opas[/themify_button]

Lataa maksuton LinkedIn-opas

Jaa postaus sosiaalisessa mediassa ja kerro, mitä ajatuksia teksti herätti: [shared_counts]

top

categories

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Jatka lukemista

valitse

kategoria

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.