Loista LinkedInissä ja seuraa edistymistäsi SSI-työkalun avulla!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Loista LinkedInissä ja seuraa edistymistäsi SSI-työkalun avulla!

Henkilöbrändäys ja verkostoituminen ovat alasta riippumatta nykyaikaisen uramenestyksen kulmakiviä. Vaikka erityisesti sana henkilöbrändi särähtää joidenkin korvaan negatiivisena ja tuo mieleen kerskailevan henkseleiden paukuttelun, ei kyse ole siitä. Henkilöbrändäys on yksinkertaisimmillaan oman osaamisen esiin tuomista ja muiden auttamista.  Verkostoituminen taas kulkee henkilöbrändäyksen kanssa käsi kädessä. LinkedIn onkin hyödyllinen kanava ja työkalu sekä henkilöbrändin rakentamiseen että verkostoitumiseen.

Olitpa sitten jo LinkedInin aktiivisempi käyttäjä tai vasta mietit LinkedIniin rekisteröitymistä urakehityksesi tueksi, sinua todennäköisesti kiinnostaa, miten omaa edistymistään kanavassa voi seurata. LinkedInissä edistymistä seurataan SSI-luvulla eli Social Selling Indexillä, joka paranee sitä mukaa mitä paremmin ja tehokkaammin käytät LinkedIniä. Mikäpä nimittäin olisikaan parempi motivaatioboosti LinkedIn-aktiivisuuteen kuin paremmiksi kehittyvät luvut.

Seuraa edistymistäsi LinkedInissä ja pysy motivoituneena

Oman kehittymisen seuranta kannattaa aina, sillä sen avulla huomaat, mihin suuntaan sinun kannattaa toimintaasi viedä. Samalla voit myös iloita onnistumisista ja edistymisestä. Ennen kuin menen itse asiaan eli siihen, miten edistymistä LinkedInissä voi seurata, haluan muistuttaa, että oman edistymisen seurantaan ja lukujen tuijotteluun kannattaa suhtautua armollisesti kanavasta riippumatta. Älä siis missään tapauksessa ota luvuista paineita. Se ei hyödytä yhtään mitään.

Jos juokset viikon tukka putkella menosta toiseen ja kaikki energiasi menee siihen, että yrität vain selviytyä kiireestä, älä ota stressiä heikentyvistä luvuista. On nimittäin varmaa, että luvut heikkenevät, jos et ehdi olla aktiivinen. Jokainen tarvitsee joskus taukoa sosiaalisesta mediasta. Pyri kuitenkin ottamaan säännöllisesti aikaa omalle kehittymisellesi LinkedInissä, niin tuloksia syntyy varmasti.

SSI-luvut palvelevat siis sinua parhaiten silloin, kun suhtaudut niihin myönteisesti ja ilolla kehität niiden avulla tekemistäsi. Lukujen paraneminen voi tuntua motivoivalta ja pitää hyvän fiiliksen Linkedinin käyttöä kohtaan.

LinkedInin SSI eli Social Selling Index – mistä oikein on kyse?

SSI eli Social Selling Index on LinkedInin oma mittaristo, jonka avulla voit seurata kehitystäsi kanavassa. Luvun suurin mahdollinen arvo on 100, jota suoraan sanoen on aika mahdoton saavuttaa.

SSI-luku koostuu yhteensä neljästä eri osa-alueesta:

  1. Establish your professional brand (rakenna ammatillista brändiäsi)
  2. Find the right people (löydä oikeat ihmiset)
  3. Engage with insights (osallistu keskusteluihin)
  4. Build relationships (rakenna verkostoa)

Sukelletaan edellä mainittujen tarkempiin kuvauksiin ihan hetken kuluttua. Oman SSI-lukusi lisäksi löydät LinkedInistä myös SSI Rank ja Network SSI Rank -luvut, joita katsomalla voit vertailla oman lukusi sijoittumista toimialasi ja verkostosi keskimääräiseen SSI-lukemaan.

Näin löydät oman SSI-lukusi

Päästäksesi näkemään SSI-lukusi sinulla tulee luonnollisesti olla LinkedIn-profiili. Lisäksi sinulla tulee olla riittävästi kontakteja ja aktiivisuutta.

Löydät oman SSI-lukusi tästä osoitteesta: www.linkedin.com/sales/ssi

LinkedIn SSI:n neljä osa-aluetta

  1. Establish your professional brand – Rakenna ammatillista brändiäsi

Tämä lukema mittaa erityisesti profiilisi tehokkuutta oman ammatillisen brändisi rakennuksessa.

Kun haluat kehittää tätä osa-aluetta, pyri rakentamaan LinkedIn-profiilistasi kohderyhmääsi puhutteleva. Jos olet työnhakija, haluat varmasti kiinnittää profiilillasi rekrytoijien huomion. Jos sen sijaan olet yrittäjä, haluat varmasti houkutella potentiaaliset asiakkaat ja yhteistyökumppanit luoksesi.

Kun kehität profiiliasi, tähtää huolellisesti tehtyyn LinkedIn-profiiliin. Kirjoita kaikki sisältö siten, että se kiinnostaa sinun kohderyhmääsi. Mieti mm. seuraavia:

  • Millasta osaamista ja tietoa rekrytoija, työantaja, yhteistyökumppani tai potentiaalinen asiakas haluaisi nähdä profiilissasi?
  • Tuo profiilissasi esille, minkä ongelman ja haasteen ratkaiset, ja keitä pystyt auttamaan
  • Mieti, mitä muita asioita kohderyhmäsi arvostaa ja tuo kyseisiä asioita esille

Käy myös lataamassa maksuton LinkedIn-oppaani, jossa kerron 12 askelta vaikuttavaan LinkedIn-profiiliin: Loista LinkedInissä 12 askelta houkuttelevan profiilin luomiseen

  1. Find the right people – Löydä oikeat ihmiset

Tämä luku mittaa sitä, kuinka hyvin olet onnistunut löytämään verkostoosi uusia ihmisiä, jotka voivat auttaa sinua eteenpäin urallasi ja joita sinä voit auttaa. Kun etsit sopivia ihmisiä, käytä hyödyksesi LinkedInin tehokasta hakutoimintoa ja sen erilaisia suodattimia. Sopivia kontakteja voit etsiä myös uutisvirrastasi, ryhmistä sekä profiilisi vierailijoista.

Etsi siis rohkeasti uusia ihmisiä verkostoosi, äläkä arastele laittaa kontaktipyyntöä. LinkedInissä ei olekaan tarkoitus verkostoitua vain tuttujen kanssa. Varmista myös, että jäät myös uusien verkostojen jäseniesi mieleen. Lähetä heille kontaktipyynnön lähettämisen yhteydessä tai heti sen jälkeen saateviesti, jossa kerrot hieman itsestäsi. Näin annat itsestäsi helposti lähestyttävän kuvan ja jäät paremmin mieleen.

  1. Engage with Insights – Osallistu keskusteluihin

Kolmas SSI-lukemaan vaikuttava tekijä on lisäarvoa tuottavan sisällön julkaiseminen sekä keskusteluihin osallistuminen. Tykkää ja kommentoi rohkeasti verkostosi tekemiä julkaisuja!

Kun julkaiset ja jaat sisältöä omasta osaamisalastasi, se vahvistaa sinusta kumpuavaa ammatillista mielikuvaa. Kun alat julkaista sisältöä, muista tehdä sitä säännöllisesti ja pitkäjänteisesti. Ammattibrändisi ei rakennu sillä, että julkaiset kerran vuodessa fiilistelypostauksen kesäloman alkamisesta.

  1. Build relationships – Tutustu verkostosi jäseniin

Kun olet saanut kerättyä verkostoosi ihmisiä, ala rakentaa suhdetta heidän kanssaan. Kommentoi ja tykkää heidän julkaisuistaan ja jaa tietoa, joka tuottaa heille lisäarvoa. Keskustele heidän kanssaan myös yksityisviesteillä. Muista, että luottamuksen rakentaminen vie aikaa. Asiakkaat eivät ala kolkutella ovellesi tai rekrytoijat soitella sinulle välittömästi LinkedInissä aktivoitumisen jälkeen. Tällaisten tulosten saavuttaminen voi viedä kuukausia tai vuosia, mutta ovat takuuvarmasti saavutettavissa.

Jos motivoidut luvuista, sinun kannattaa ehdottomasti tarkistaa LinkedIn SSI-lukusi ja lähteä kehittämään sitä. Hyvä ensiaskel on aloittaa profiilistasi. Tehokkaan profiilin luomisen tueksi voit ladata maksuttoman oppaani, jossa jaan 12 askelta onnistuneeseen LinkedIn-profiiliin.

Maksuton Linkedin-opas

“Tykkäsin oppaan selkeydestä ja ammattimaisuudesta! Omaa profiilia oli helppo päivittää oppaan askeleita seuratessa. Sain myös uusia huomiota ja kehitysehdotuksia, joita en ollut tullut aiemmin ajatelleeksi.”

– Heidi, mielen valmentaja

Loista LinkedInissä ja menesty urallasi!

Maksuton Linkedin-opas

“Tarun maksuton LinkedIn-opas olikin täydellinen apu ongelmaani! Taru on kerännyt tärkeät tärpit selkeästi ja ymmärrettävästi sellaiseen muotoon, että niiden käyttöönotto oli äärimmäisen helppoa ja kivutonta.

Oli myös ihanaa huomata, että opas kannusti myös oman ammatti-identiteetin vahvistamiseen, sillä se sisälsi kysymyksiä, joiden avulla oma missio kirkastui entisestään!

Jos sinäkin pelkäät LinkedIniä, niin tämän oppaan avulla saat taatusti pahimman paniikin kevyesti selätettyä. Odotan innolla, mitä mahdollisuuksia se minulle tuokaan.”

– Emmi, kauneusalan yrittäjä

[themify_button link=”#lataaopas”]Lataa opas[/themify_button]

Lataa maksuton LinkedIn-opas

Jaa postaus sosiaalisessa mediassa ja kerro, mitä ajatuksia teksti herätti: [shared_counts]

top

categories

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Jatka lukemista

valitse

kategoria

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.