Ärsyttääkö ja turhauttaako työnhakuprosessin vaikeus? Hyödynnä LinkedIniä työnhaussa ja vältä tyypilliset mokat!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

 

Ärsyttääkö ja turhauttaako työnhakuprosessin vaikeus? Hyödynnä LinkedIniä työnhaussa ja vältä tyypilliset mokat!

Jokainen joskus työtä hakenut tietää, miten turhauttavaa on käyttää tuntikausia aikaa avointen työpaikkojen metsästämiseen, yrityksiin perehtymiseen, työpaikkoihin soittelemiseen, CV:n ja hakemustekstien rustaamiseen, jos vastauksena on vain hiljaisuus tai copy pastella kirjoitettu kiitos, mutta ei kiitos -viesti. Onneksi on olemassa parempikin keino unelmien työpaikan nappaamiseen – nimittäin LinkedIn. Tässä tekstissä kerron sinulle, kuinka itse sain haluamani työn LinkedInin avulla ja LinkedIn työnhaussa voi tuoda sinulle unelmiesi työn.

Kun autan ihmisiä työnhaussa ja kysyn heiltä, miten he ovat hakeneet töitä, vastaus on jotain tämänkaltaista “Olen selaillut avoimet työpaikat työnhakusivustolta, lähettänyt CV:n ja hakemuksen 100 paikkaan, mutta silti haastattelukutsuja ei tule”.

Tämä on valitettava ja turhauttava tilanne, eikä mielestäni kenenkään pitäisi käydä tällaista mankelia läpi, varsinkaan jos kovasta yrityksestä huolimatta työtä ei saa. Usein ongelma onkin se, että ihmiset hakevat töitä tavalla, jolla on haettu töitä vuosikausia, vaikka maailma on muuttunut.

Lisäksi virhe tehdään siinä, että haetaan töihin vähän sinne sun tänne, eikä dokumentteja personoida lainkaan tai mietitä muutenkaan, haluaako itse edes kyseistä työtä ja onko siihen oikeasti annettavaa. Se ei toimi. Jos haet summanmutikassa lähes joka paikkaan töihin, se kyllä huokuu hakemuksista ja CV:stä. Järkevämpää on hakea harvempiin paikkoihin ja tehdä se kunnolla – lupaan, että se on toimivampi tapa. Näin sinun on paljon helpompaa myydä itsesi paikkaan töihin, kun olet oikeasti motivoitunut.

Tulokseton työnhaku jatkui lähes vuoden – mikä meni vikaan?

Jos olet yhtään seurannut minua aikaisemmin, tiedät, että olen alunperin opiskellut sosionomiksi ja samalla myös varhaiskasvatuksen opettajan pätevyyden. Tiedät luultavasti myös, että tänä päivänä työllistän itseni toimittajana, kirjoittajana, valmentajana, sekä muiden mediaan ja viestintään liittyvien töiden avulla.

Alanvaihdon onnistuin tekemään ilman luovan alan koulutusta, kokemusta ja verkostoja. Siitä voit lukea lisää tässä tekstissä: Estääkö epäonnistumisen pelko sinua tavoittelemasta ammatillisia unelmiasi? Minua esti – mutta kun lopulta ylitin itseni, saavutin unelmia, joita en aiemmin edes uskaltanut sanoa ääneen ja täällä: Unelmasta tavoitteeksi – tuloksena yli 100 000 euron liikevaihto → Uskon siis vahvasti, että myös sinä pystyt ihan varmasti luomaan haluamasi uran, vaikka lähtökohtasi eivät olisi maailman ruusuisimmat.

Palataan takaisin LinkedIniin ja työnhakuun – kun olin vasta alanvaihtoprosessini alussa (ja ottanut jo loparit varhaiskasvatuksen työstäni), en ajatellut ryhtyväni yrittäjäksi, vaan halusin saada vakituisen kokopäiväisen palkkatyön sisällöntuotannon ja viestinnän parista. Niinpä ryhdyin vimmaiseen työnhakuun ja käytin keinoja, jotka juuri äsken totesin toimimattomaksi – sohin joka paikkaan apinan raivolla.

Välillä koitin työllistää itseäni siinä sivussa kevytyrittäjänä ja tein hieman alan hommia, mutta jatkoin samalla sinnikkäästi työnhakua. Luin etu- ja takaperin CV- ja työnhakuvinkit, mutta tuntui‚ että niissä toistuivat samat ohjeet, jotka alkoivat jo tuntua itsestäänselvyyksiltä. Tunsin, että ihan sama, mitä teen, en saa haluamiani töitä. En, vaikka olisin päälläni hyppinyt!

Mikä sitten meni mönkään? Minähän raadoin aivan perse hiessä työn saadakseni! Tässä muutama asia, jotka eivät olleet ihanteellisessa kunnossa.

Fokuksen olemattomuus

En ollut määritellyt selkeästi, mitä tulevalta työltäni haluan – hain kaikkialle, joka vähänkin liippasi läheltä haluamaani työtä, koska kokemattomana ja luovan alan koulutusta vailla olevana ajattelin, ettei minulla ole varaa määritellä kriteerejä yhtään millekään. Saatoin siis hakea työpaikkoihin, joista tiesin heti, että työnkuva ei ole minua varten.

Oikeasti se on juurikin päinvastoin – mitä selkeämmin määrittelet haluamasi työpaikan kriteerit ja onnistut myös tuomaan kyseiset asiat esille, sen helpompaa sinun on keskittyä niiden oikeiden työpaikkojen hakemiseen ja säästät aikaasi turhalta hakuammunnalta.

“Kaikkea kaikille” eli osaamisen ydin oli hukassa

Luultavasti tiedät, että myyminen on helpompaa, kun kohdistat viestisi, tuotteesi ja palvelusi tietylle porukalle. Itse tein sen virheen, että yritin tuoda jokaista puoltani esille. Oikeastaan en edes tiennyt, mitkä asiat ovat ne minun vahvuuteni, missä asioissa loistan ja mitä puolia itsessäni haluan kehittää. Jos tuotteistus ei ole kunnossa, eivätkä ydinhyödyt ole selvät, myynti on vaikeaa. Sama pätee työnhaussa – sinun täytyy pystyä myymään itsesi työnantajalle vakuuttavasti ja tietää, mitkä ovat omat vahvuutesi ja miten sinä pystyt auttamaan työnantajaa saavuttamaan omat tavoitteensa.

Urautuminen vanhoihin kaavoihin

Mainitsin alussa, että avointen työpaikkailmoitusten selailu, CV:n ja hakemuskirjeen lähettäminen ovat nk. vanha tapa hakea töitä. Niin se onkin. Mutta se voi silti olla toimiva tapa – varsinkin silloin, jos sinulla on paljon kysyntää työmarkkinoilla, osaat kohdistaa hakemuksesi ja CV:si oikein ja fokusoit vain tiettyihin paikkoihin. Sanoisin silti, että nopeammin saat haluamasi paikan, kun kontaktoit suoraan haluamasi työnantajat, rakennat omaa brändiäsi asiantuntijana, tuot osaamistasi esille ja verkostoidut. Ja kaikki tämä onnistuu todella näppärästi missäpä muualla kuin LinkedInissä!

Työpaikka LinkedInin avulla – näin onnistuin

Kun tuloksetonta työnhakua oli takana sen verran, että järsityt kynsinauhani saivat kanssaihmiset haukkomaan henkeään ja olin valmis heittämään hanskat tiskiin, päätin jalkautua Linkediniin. Epäilykseni kanavan suhteen olivat suuret – voisiko siitä olla luovalle tekijälle mitään hyötyä? Totta helvetissä.

Aluksi täytin profiilini puolihuolimattomasti ja julkaisin työnhakupostauksen. Ei tuloksia. Ketä kiinnosti randomin huutelu? Ei ketään. Mutta sitten kun oivalsin, että LinkedInin tarkoitus on oman osaamisen esille tuominen, muiden auttaminen ja verkostoituminen, homma alkoi tuottamaan tulosta. Päätin, että tätä kautta minä sen työpaikan hankin!

Työnhaku LinkedInissä – suunnitelma sullottuna pähkinänkuoreen

Askel 1: Tavoitteen asettaminen

Päätin lopettaa hakuammunnan ja rajata selkeästi, millaisen työn haluan. Tavoitteeksi muodostui “Sisällöntuottajan työ, jossa palkka on x euroa, ja jossa etätyöskentely on sallittua”. Jälkikäteen ajateltuna olisin tosin voinut käyttää enemmän aikaa sopivan työkulttuurin ja arvomaailman miettimiseen, mutta se on sitten jo toinen tarina. Aikaa tavoitteen saavuttamiseen annoin ruhtinaalliset kolme kuukautta. Päätin, että lillukanvarret saavat jäädä ja keskityn vain tavoitteeni saavuttamiseen.

Askel 2: Oman osaamisen punaisen langan kiteyttäminen

Seuraavaksi päätin tutkailla omaa osaamistani. Missä asioissa olen hyvä, mitä lisäarvoa voin muille tuottaa, mitä ylipäätänsä haluan tehdä? Kun nämä asiat olivat minulle selvillä, päätin, että näitä asioita toisin esille myös omassa LinkedIn-profiilissani, sekä sisällössä, jota sinne tuotan.

Askel 3: Aktiivisuus LinkedInissä

Sen sijaan, että olisin vain ristinyt sormet ja varpaat, ja odottanut työtarjouksia, päätin itse ruveta tuottamaan sellaista sisältöä LinkedIniin, joka toisi esille persoonaani, sekä osaamistani sisältömarkkinoinnin suhteen. Lisäksi osallistuin kiinnostaviin alaan liittyviin keskusteluihin kommentoimalla muiden postauksia, verkostoiduin kiinnostavien ihmisten kanssa ja tutustuin heihin.

Kun olin parin kuukauden ajan jatkanut tätä, löysin työpaikkailmoituksen ja päätin hakea työtä. CV:ssä ja hakemuksessa pidin mielessäni samat asiat kuin LinkedInin kohdalla – keskityin tuomaan osaamistani sekä työnantajan saamaa hyötyä esille, jos he palkkaisivat minut. Ennen hakemuksen lähettämistä soitin myös ilmoituksen jättäjälle, jotta sain hieman paremman kuvan siitä, mitä he olivat hakemassa. Lisäksi olin myös seurannut yrityksen väkeä LinkedInissä, joten minun oli helpompi puhutella juuri heitä hakemuksellani.

Tämä poiki minulle haastattelukutsun ja työpaikan – ja sain kuulla, että LinkedIn-aktiivisuuden ansiosta olin jäänyt heidän mieleensä. Ja mikä parasta, saavutin tavoitteeni ennen tuota asettamaani kolmen kuukauden aikarajaa. LinkedInin hyödyntäminen työnhaussa oli kohdallani siis ehdottomasti kannattava päätös. Kun tiedät, millaista työpaikkaa etsit, tunnistat vahvuutesi, tuot osaamistasi esille ja pidät fokuksesi kirkkaana, onnistut takuulla saamaan haluamasi työn ennemmin tai myöhemmin.

Joko LinkedInissä aktivoituminen alkaa houkuttelemaan? Suosittelen lämpimästi! Jos päätät jalkautua LinkedIniin tai olet jo siellä, mutta et tiedä, miten hyödyntää sitä urallasi, lataa ihmeessä maksuton oppaani, jossa kerron sinulle 12 askelta houkuttelevan profiilin luomiseen!

Maksuton Linkedin-opas

“Tykkäsin oppaan selkeydestä ja ammattimaisuudesta! Omaa profiilia oli helppo päivittää oppaan askeleita seuratessa. Sain myös uusia huomiota ja kehitysehdotuksia, joita en ollut tullut aiemmin ajatelleeksi.”

– Heidi, mielen valmentaja

Loista LinkedInissä ja menesty urallasi – hyödynnä LinkedIniä työnhaussa!

Maksuton Linkedin-opas“Tarun maksuton LinkedIn-opas olikin täydellinen apu ongelmaani! Taru on kerännyt tärkeät tärpit selkeästi ja ymmärrettävästi sellaiseen muotoon, että niiden käyttöönotto oli äärimmäisen helppoa ja kivutonta.

Oli myös ihanaa huomata, että opas kannusti myös oman ammatti-identiteetin vahvistamiseen, sillä se sisälsi kysymyksiä, joiden avulla oma missio kirkastui entisestään!

Jos sinäkin pelkäät LinkedIniä, niin tämän oppaan avulla saat taatusti pahimman paniikin kevyesti selätettyä. Odotan innolla, mitä mahdollisuuksia se minulle tuokaan.”

– Emmi, kauneusalan yrittäjä

[themify_button link=”#lataaopas”]Lataa opas[/themify_button]

 

Lataa maksuton LinkedIn-opas

Jaa postaus sosiaalisessa mediassa ja kerro, mitä ajatuksia teksti herätti! [shared_counts]

 

top

categories

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Jatka lukemista

valitse

kategoria

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.