Feikkaaminen voi saada sinut vihaamaan bisnestäsi – miksi hyvä henkilöbrändi syntyy aitoudesta?

Olet varmasti kuullut siitä, että aitous on in. Silti jokainen meistä haluaa näyttää itsestään ne parhaat puolet sosiaalisessa mediassa ja perinteisessä mediassa ylipäätänsä. 

 

Tämä on täysin luonnollista ja myöskin tarpeellista. Meillä jokaisella on yksityisyys ja on täysin itsestään selvää, että aitous ei tarkoita samaa kuin koko elämän jakaminen koko kansalle. 

 

Aitouden määritelmä on mielestäni muutenkin vaikea, koska jos ihminen itse kokee olevansa aito, kenellä on oikeus tätä asiaa kiistää? Joku toinen voi taas kokea, että feikkaa, jos näyttää someen iloista naamaa, vaikka päivä on mennyt päin pehvaa. 

 

Aitouden määrittelystä haluankin siirtyä siihen, miksi on tärkeä vähintäänkin itse kokea voivansa olla oma itsensä – ja miksi paras henkilöbrändi syntyy aitoudesta täydellisyyden tavoittelun sijaan.

PR PRO MASTERCLASS

Miksi kiinnostava henkilöbrändi syntyy aitoudesta?

 

Tiedätkö, miksi ihmisiä seurataan 10 kertaa enemmän kuin yrityksiä? 

 

Koska yritysten viestintä ja tekeminen on usein laimeaa ja jäykkää, sillä ei haluta suututtaa ketään ja halutaan olla kaikille mieliksi. Ja kaikkihan me sen jo tiedämmekin – jos yrittää miellyttää kaikkia, ei miellytä ketään.

 

Tilanne on sama kuin silloin, jos yrittäisi tehdä samaan aikaan jäätelöä, joka maistuu suolaiselta, makealta, kirpeältä, tuliselta, miedolta, mustikalta, salmiakilta, parsakaalilta ja punasipulilta. Lopputuloksena olisi varmasti jäätelö, joka saisi kansan räkimään kilpaa kuppiinsa.

 

Ihmisten kiinnostavuus tulee siitä, että meillä jokaisella on oma mielipide ja persoona. Siksi sen kannattaa antaa näkyä ja kuulua. 

Tiedän, että on helppoa piiloutua ammattiroolin taakse ja miettiä puku päällään, että olenhan varmasti nyt “ammatillisesti uskottava”, vaikka samaan aikaan kokisi, ettei puvut tai asiallinen puhetapa ole yhtään oma juttu. Ja sama tietysti toisinpäin, edellä mainittu oli vain esimerkki. 

 

Sen sijaan suosittelen sinua luottamaan siihen, että kun annat omien arvojesi ja persoonasi näkyä tekemisessä, ne sinulle oikeat asiakkaat ja mahdollisuudet löytävät kyllä luoksesi. 

 

Jos henkilöbrändi tuntuu päälle valetulta haarniskalta, jossa ei pysty hengittämään, saatat alkaa vihaamaan bisnestäsi

 

Kuulen välillä, että henkilöbrändäys ahdistaa ja tuntuu epäaidolta. Ja kun asiaan pureutuu lisää, huomaammekin yhdessä, että syy on se, että yrittäjä on itse luonut kummallisen virityksen, jonka ajattelee rakentavan hyvää henkilöbrändiä. 

 

Ja kun tarkastelemme asiaa lisää, näemme, ettei yrittäjän luoma “henkilöbrändi” vastaa lainkaan sitä, mitä hän oikeasti on ja mitä hän haluaisi sanoa. 

 

Miksi näin sitten tapahtuu? Koska on helpompaa astua esille haarniskan voimin, koska jos ja kun kritiikkiä tulee, voi aina turvautua siihen, että “ei tämä ole todellinen minä”. 

 

Se voi tuntua turvalliselta, mutta jos jotain olen oppinut, se on se, että roolien esittäminen ja jatkuva varominen käy helvetin väsyttäväksi. Eikä se usein ole myöskään hyvää bisnestä, sillä houkuttelet luoksesi ihmisiä, jotka pitävät haarniskasta, jonka pitämistä inhoat. 

 

Uskallan kuitenkin väittää, että kun tiedät kuka olet, mitkä ovat arvosi ja sinulle tärkeät asiat, joita haluat nostaa esille ja olet sinut itsesi kanssa, sinun on paljon helpompaa vain olla oma itsesi ja näyttää se muille. Näin vahva henkilöbrändi rakentuu kuin itsestään – ilman kummallisia roolileikkejä, paineita ja ahdistusta. 

 

Tästä seuraa se, että houkuttelet luoksesi asiakkaita ja mahdollisuuksia, jotka ovat linjassa arvojesi kanssa. Lisäksi se mahdollistaa bisneksen rakentamisen sen ympärille, mitä haluat elämältäsi. Ja tästä tulee positiivinen kierre, joka todennäköisesti räjäyttää kasvusi ja brändisi – olitpa sitten asiantuntija, valmentaja, konsultti tai muu palvelualan yrittäjä. 

 

Muista, että riität sellaisena kuin olet. 

 

Jos olet valmis riisumaan haarniskat, rakastumaan bisnekseesi, rakentamaan vahvaa brändiä ja houkuttelemaan luoksesi unelmien asiakkaita ja mahdollisuuksia, varaa multa maksuton PR Strategy Call, niin jutellaan lisää siitä, kuinka voisit päästä tavoitteeseesi!

PR PRO

top

categories

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Jatka lukemista

valitse

kategoria

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.

Henkilöbrändäys

Lisää lyhyt kuvaus kategorian sisällöstä tähän.